Magyarországon a legutóbbi, szkíta korra keltezhető tükör Hajdúnánás határában került napvilágra. A
38. számú, nagyméretű gödörrel rendelkező hamvasztásos sírt még a
régiségben kirabolták. A vasnyelű bronztükör a rablógödör földjében hevert.
A tükrök általában női sírokból kerülnek elő. Hitvilági szerepükről Fodor István az alábbiakat jegyezte le:
A tükrök általában női sírokból kerülnek elő. Hitvilági szerepükről Fodor István az alábbiakat jegyezte le:
"A
kutatás külföldön s itthon is viszonylag keveset foglalkozott a szkíta
tükrök hitvilági szerepével. Pedig Róheim Géza már közel száz esztendeje
egybegyűjtötte a tükörre vonatkozó hiedelmeket, s rámutatott, hogy
általában az emberi lélekkel és sorssal hozzák kapcsolatba. A kora
vaskori eurázsiai nomád népek sírjaiban a tükröknek hasonló szerepe
lehetett, amit a nemrég feltárt tuvai második arzsani fejedelmi sírkamra
is igazol."
"A tükrök, mint a Nap jelképei, vagy a lélek burkai szerepelnek a sámánhitű népek hiedelmeiben. Ennek
kapcsán fejtette meg Diószegi Vilmos egykori leggyakoribb rendeltetésüket: e tükrök az ember halálát túlélő szabad- vagy árnyéklelkek burkai voltak, tehát szerepük ugyanaz volt, mint a belső-ázsiai népeknél máig meglévő halotti lándzsának vagy bábúnak, a tulnak, amelyet a gyászév letelte után összetörnek, elégetnek, vagy a sírra viszik ki azokat. A temetkezési szokások alapján azonban arra is gondolnunk kell, hogy ez a hiedelem talán nem lehetett általános a korai nomád népeknél, sok helyütt csak használati tárgyat láttak bennük (Fodor István 2013)."
A közzétételhez az engedélyt köszönöm!
"A tükrök, mint a Nap jelképei, vagy a lélek burkai szerepelnek a sámánhitű népek hiedelmeiben. Ennek
kapcsán fejtette meg Diószegi Vilmos egykori leggyakoribb rendeltetésüket: e tükrök az ember halálát túlélő szabad- vagy árnyéklelkek burkai voltak, tehát szerepük ugyanaz volt, mint a belső-ázsiai népeknél máig meglévő halotti lándzsának vagy bábúnak, a tulnak, amelyet a gyászév letelte után összetörnek, elégetnek, vagy a sírra viszik ki azokat. A temetkezési szokások alapján azonban arra is gondolnunk kell, hogy ez a hiedelem talán nem lehetett általános a korai nomád népeknél, sok helyütt csak használati tárgyat láttak bennük (Fodor István 2013)."
A közzétételhez az engedélyt köszönöm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése