2013. május 2-án
az alábbi levél várt az elektromos postaládámban:
„Tisztelt Scholtz Róbert
úr!!!
Ne haragudjon, hogy
zavarom kérdésemmel, csak felkeltette a figyelmemet egy fotó a neten.
Böngészés közben
találtam egy szkíta nyakékről egy fényképet, amely nagyon hasonlított az én általam már évek óta őrizgetett,
nagyapámtól kapott gyöngyre. Arra lennék csak kíváncsi, - ha ez a fotó
alapján megállapítható - hogy tényleg egy szkíta nyaklánc eleméről van-e szó és
mennyi idős lehet ez a darab. Előre is köszönöm a rám szánt időt.
Tisztelettel: Liga Erika”
Liga Erika levelét megköszönve
megkértem mesélje el a gyöngy történetét.
A történet ott kezdődik, hogy az én nagyapám nagyon szerette
járni az erdőt, mezőt! Ahová gyakran kivitt engem is. Nem számított, hogy nyár
van vagy tél. Imádott horgászni. Hozzánk közel volt egy téglagyár, és a
téglához az agyagot egy közeli helyről hordták, ami később horgász tó
lett. Na és itt találta ezt a bizonyos gyöngyöt. Emlékszem hogy gyerekként
sokat megcsodáltam. Volt egy üveges szekrényük, és ott tartotta.
Hol található ez a
téglagyár?
A Szabolcs megyei Fehérgyarmaton.
Mikor került Önhöz a „csodált
tárgy”?
Húsz éves lehettem, amikor úgy gondolta, hogy most már tudok
rá vigyázni és nekem adta. Amit, azóta is féltve őrzök. Sok más dolog van, amit
rám hagyott, igaz ezek közelről sincsenek ilyen régiek.
Nem emlékszik, hogy
mikor került nagyapjához a gyöngy?
Sajnos azt nem tudom, hozzá pontosan mikor került, de már
lehetőségem sincs rá, hogy megkérdezzem – válaszolt.
Levelét az alábbi
kérdésekkel zárta:
Amúgy sok ilyen gyöngy van? Keresgettem képeket, de az
enyémhez hasonlót, egyet találtam. Igaz, az egy egész nyaklánc volt. Kik
viselték? Volt valami jelentése?
Kérdéseire a választ
itt, egy rövid cikk formájában adom meg.
A képen látható tárgy
neve:
Sárga színű, fehér keretben, sötétkék szemekkel díszített
„pávaszemes” üveggyöngy.
A szkíta korszak legelterjedtebb
gyöngytípusa. A Kárpát-medence területéről 1985-ig összegyűjtött 6200 darab szkíta
kori gyöngy közül 630 darab sorolható ebbe a csoportba (10,5%!). A gyöngytípus megtalálható a Fekete-tenger északi
partvidékén élő szkítáknál, a görög gyarmatvárosokban, valamint a szkíta
peremterületeken. A Hallstatt kultúra keleti vidékére - a Dunántúlra,
Szlovéniába - feltehetően az Alföld szkíta kori lakossága közvetítette.
A Kárpát-medence területén már a Kr.e. 7. század végén-6.
század elején feltűnik (Erdélyben: Sfîntu Gheorghe és Batoş lelőhelyek), legnagyobb számban, a következő évszázadokban fordul elő, divatja megéli a La Tène A időszakot, a kelta
vándorlások kezdetét is. Érdekességként említhetjük meg, hogy a képen bemutatott
gyöngy néhány párhuzama a Brit-szigeteken is megtalálható(!). A napjainkig napvilágra
került két-három gyöngyszemet a Kr.e. 4-3. századra keltezik (http://www.academia.edu/1488066/Celtic_Beads_from_the_British_Isles).
A sárga színű, fehér keretben, kék szemekkel díszített pávaszemes
gyöngyökre leggyakrabban temetkezésekben bukkanunk, szórványosan településeken
is megtalálhatók (pl. Sopron). A korszakra általánosan jellemző – egyesek
szerint etnikumjelző – hamvasztásos és csontvázas sírokban egyaránt előfordulnak.
Előbbieknél a hamvak között, utóbbiaknál, a nyak és a mellkas környékén
dokumentálhatók. Égett, megolvadt darabjaik arról tanúskodnak, hogy az Alföld
szkíta kori népességének egy része elhunytait felöltöztetve, felékszerezve
helyezte a halotti máglyára.
A pávaszemes gyöngyök elsősorban a nők és a gyermekek ékszerkészletéhez
tartoztak. Fiatal lányok, asszonyok egy-két, olykor több darabot sorba fűzve, akár
más gyöngyökkel keverve ékítették vele nyakukat/magukat. A legtöbb, 40 gyöngyből
fűzött nyakláncot a kultúra névadó, Szentes-vekerzugi temető 55. sírjában találták!
A pávaszemes üveggyöngyök gyártása jelenlegi ismereteink
szerint a Kr.e. 8-7. században, Itália területén kezdődött. A szkítákhoz a
Fekete-tenger északi partvidéki görög gyarmatvárosok – elsősorban Olbia –
kézművesei közvetítették saját készítményeikkel egyetemben.
A szkíta korszak leáldozását követően a gyöngytípus nem tűnt
el végleg a történelem színpadáról, időről időre, más és más népek régészeti
hagyatékában tűnik fel, ahogy ezt a legutóbb publikált oroszvári (Rusovce) Kr. u. 10-11.
századi temetkezés is bizonyítja (fenti kép).
Felhasznált Irodalom:
Chochorowski, J.: Die
Vekerzug-kultur. Charakteristik der funde. Warszawa-Krakków 1985.
Horváth C. – Merva Sz. – Tomka P.: Oroszvár (Rusovce, Sl)
10-11. századi temetője. IN Sötét idők rejtélyei. 6-11. századi régészeti
emlékek a Kárpát-medencében és környékén. Szerk. Liska A.- Szatmári I.
Békéscsaba. 2012.
Kemenczei, T.: Studien zu den
denkmälern skytisch geprägter Alföld gruppe. Inventaria Praehistorica Hungariae
XII. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest 2009.
Miroššayova, E. – Ladislav, O.: Glass beads from the
hallstatt Period in Eastern Slovakia. Študijné zvesti Archeologického ústavu
SAV 45 2009. 99-104.
Párducz, M.: Hallstatt–kori
temető Szentes–Vekerzugon. MTAK.
Budapest. 1953. 21–67.
Párducz, M.: Le cimetière
hallstattien de Szentes–Vekerzug II. ActaArchHung
4 1954. 25–92.
Párducz,
M.: Le cimetière hallstattien de Szentes–Vekerzug III. ActaArchHung 6 1955. 1–22.
Smith, H.: Celtic Beads from the British Isles. http://www.academia.edu/1488066/Celtic_Beads_from_the_British_Isles
Vasiliev, V.: Scitii Agatîrşi pe teritoriul Românei. Cluj–Napoca,
1980.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése